sâmbătă, 25 septembrie 2010

Lavra Sfantului Serghie - cea mai mare manastire a Rusiei



"Pentru a intelege Rusia trebuie sa intelegi Lavra Sfantului Serghie". Aceste tulburatoare cuvinte ale marelui teolog Pavel Florenski trezesc, fara indoiala, nedumerire. Si cine nu ar dori sa inteleaga Rusia? Sfantul Serghie este considerat cel mai mare sfant al Rusiei, iar Manastirea Sfintei Treimi intemeiata de el, la nord-est de Moscova (aprox. 70 km), a ajuns inca din vremea aceea cea mai vestita din tara.














In anul 1237, statul kievean este infrant de catre mongoli. Maretia Kievului parea data uitarii. In letopisetele vremii se consemneaza, 9 ani mai tarziu, ca pe intinderea tinutului slavilor se vad doar ruine fumegande si cranii de oameni. Insa, dupa mai multi ani, viata incepe sa reintre in normal, iar asupritorii se marginesc doar la strangerea tributului si la participarea firavelor osti ale cnezatelor locale la numeroasele incursiuni ale Hoardei de Aur.





Mitropolitul Petru (1308-1326) este adus de catre cneazul Ivan Kalita (1325-1340) de la Vladimir - unde predecesorul sau isi mutase resedinta din Kiev - la Moscova. Din acest moment, urmasii Mitropolitului Petru raman in acest oras mai putin insemnat, facand din el centrul Ortodoxiei rusesti. Insa intrarea Rusiei in istorie nu s-ar fi petrecut poate niciodata daca Sfantul Serghie de Radonej nu ar fi inchinat tinuturile rusesti Sfintei si de Viata Facatoarei Treimi...




Drumul spre Lavra
Din Moscova pana la Serghiev Posad (in perioada sovietica Zagorsk) cea mai simpla cale este elektricika - timp de aproximativ o ora.




Calatorim impreuna cu oameni care fac naveta in suburbiile Moscovei (cu acestea, orasul are aproximativ 13.500.000 de locuitori), dar avand alaturi si multi pelerini care se indreapta la fiecare ceas spre Lavra, pentru a trai macar cateva clipe in „lumina cea neinserata“.






In felul lor de a fi se observa ceva din seninatatea, gingasia si bunatatea fara margini a celebrei icoane a Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov (icoana pictata pentru hramul Lavrei Sfantului Serghie, aflata astazi la Galeriile Tretiakov din Moscova).




Cu acesti rusi simpli si buni, care nu te intreaba daca iti este foame, ci te invita cu multa dragoste, alaturi de ei, la masa, ori se ingrijesc de primirea de straini inca din elektricika, spunand ca acest lucru il fac pentru Hristos, poti discuta orice, cucerindu-te cu bucuria lor de a te vedea si de a te cunoaste.

















Ca romanii sunt tot una cu moldovenii, o pricep mai bine dupa ce le explicam ca nici in spatiul rus nu exista limba „novgorodeana“ si nici „Republica Pskoveasca“ n-ar fi un lucru imbucurator. Simt durerea noastra si dau din cap dezaprobator: „Palitica!“. In cele din urma, elektricika opreste la Serghiev Posad, unde pelerinii coboara.













Privind spre imensa Catedrala a Adormirii Maicii Domnului, construita de Ivan cel Groaznic dupa modelul celei din Kremlin, si spre turnul - clopotnita cu 5 etaje - ce domina Lavra (1740-1770), realizam ca Rusia este o intreaga lume, pe cand noi venim dintr-o simpla tara.














Sfantul Serghie de Radonej:


Nascut in tinutul Rostovului, dar copilarind la Radonej, unde parintii sfantului s-au mutat mai apoi, impreuna cu cei 3 copii ai lor, Sfantul Serghie si-a aratat evlavia catre Sfanta Treime inca din pantecele maicii sale. Astfel ca, la o sfanta liturghie, a tipat de 3 ori in cele mai importante momente ale slujbei incat a atras atentia intregii biserici. Preotii slujitori, talcuind aceasta, l-au inchinat pe pruncul inca nenascut lui Dumnezeu Cel in Treime marit. Tanar fiind si iubitor de Dumnezeu, el s-a retras cu unul din fratii sai in adancul codrilor, pentru a se ruga mai in liniste. Este tuns in monahism in chiar biserica construita de el, in numele Sfintei Treimi, care a fost sfintita de arhiepiscopul Teognost a toata Rusia.




Aflat in adancul padurii, el nu a ramas mult timp ascuns, datorita darurilor sale primite de la Dumnezeu, pe care Il slavea in Treime. In jurul sau se strang foarte multi calugari. Avand darul inainte-vederii, Sfantul ii prooroceste cneazului Moscovei, Dimitrie Donskoi (1359-1389), ca in tara Rusiei va straluci credinta cea adevarata in Sfanta Treime si ca Rusia va scapa de jugul pagan. Sfantul Serghie il binecuvanteaza pe cneaz in lupta cu hanul tatar Mamai, proorocindu-i ca il va infrange pe acesta. Dupa Marea Batalie de la Kulikovo, din 8 septembrie 1380, Rusia iese invingatoare. Cu rugaciunile Sfantului Serghie, ucenicii lui zidesc manastiri in mari departari, raspandind credinta ortodoxa in poporul rus. In timpul vietii Sfantului Serghie se construiesc peste 50 de manastiri, iar ucenicii calugarilor din aceste manastiri au mai construit alte 40, dupa proorocia facuta de sfantul. Desi traiau in sihastrii, ei au facut misiune atat printre oamenii simpli, care, dupa atata vreme de asuprire tataro-mongola, erau lipsiti de partasia cu Hristos, dar si la neamurile pagane. Faima Sfantului Serghie s-a raspandit inca din timpul vietii lui in intreaga Rusie.



Traind modest (ca staret peste foarte multi calugari, uda gradina si se mira daca nu cumva solii patriarhului ecumenic nu cauta o alta fata bisericeasca mai inalta), Sfantul Serghie a fost proslavit de Dumnezeu cu darul facerii de minuni, avand moastele intregi asezate in biserica Sfintei Treimi din Lavra. Pe 5 iulie - data descoperirii sfintelor sale moaste - si pe 25 septembrie, cand este praznuirea sa, Sfantul Serghie de Radonej este serbat cu multa evlavie aici, fiind considerat de toti egumenul pamantului rusesc. In fiecare zi, de la 8.30 pana la 18.30, din doua in doua ore, se citeste acatistul sfantului la racla sa.







Lavra Sfintei Treimi



Daca mareata Biserica a Maicii Domnului din Kremlin este considerata altarul Rusiei, Lavra Sfintei Treimi a Sfantului Serghie de Radonej este privita ca locul divin de nastere al poporului rus. Aici conducatorii rusilor sarutau Sfanta Cruce si jurau sa-si tina fagaduintele lor, rugandu-se inainte si dupa razboaie. Marele pictor Andrei Rubliov si-a petrecut tineretea in manastire, unde, in afara de icoana Sfintei Treimi, a realizat pictura interioara a catedralei Sfantului Serghie, impreuna cu Daniil Ciornii. Sfantul Serghie dorea sa schimbe lumea intreaga dupa chipul si asemanarea Sfintei Treimi, infaptuind unirea interioara a tuturor oamenilor in Dumnezeu. Ceea ce Sfantul Serghie a trait a avut o mare influenta asupra lui Andrei Rubliov, care a transpus aceasta traire in icoana. Din nefericire, in anul 1635, frescele, realizate in Lavra de acesta, au fost inlocuite. Langa Catedrala Sfanta Treime se afla Biserica Pogorarii Sfantului Duh, construita in anul 1476 de catre mesteri din Pskov. Manastirea este fortificata cu un zid din secolul 14, avand 11 turnuri. In cadrul manastirii fiinteaza Seminarul Teologic din anul 1738 si cea mai mare Academie Teologica din Rusia, incepand cu anul 1814. Printre multele biserici aflate in Lavra, mentionam si Biserica Acoperamantul Maicii Domnului de la Academia Teologica, precum si cea a Sfantului Ioan Scararul de la Seminar. Pelerinii se pot inchina si la celelalte racle ale sfintilor din Lavra: Sfantul Maxim Grecul, Sfantul Filaret al Moscovei, Sfantul Inochentie al Moscovei, Sfantul Nikon, Sfantul Serapion, Sfantul Dionisie de Radonej, Sfantul Mihea de Radonej. In Lavra sunt o multime de librarii si pangare cu obiecte de colportaj. Slujbele si rugaciunile tinute de parintii imbunatatiti de aici aduc mult folos si cheama credinciosii la reinvierea sufletelor lor, intr-o Rusie iesita din desertul comunist.





Poate ca renasterea acesteia va incepe tot din Lavra Sfantului Serghie - izvor al Sfintei Treimi pe pamantul rusesc.





Lumea credintei, anul II, nr. 1(6)



25 SEPTEMBRIE:

O, sfinte al nostru parinte Serghie, nu uita pe sarmanii tai pana in sfarsit si ca cel ce ai indraznire catre imparatul Ceresc, nu trece cu vederea pe cei ce vin cu credinta si se inchina tie caci ca unul ce esti de minuni facator poti sa ne ajuti noua.





Roaga-te, Sfinte Serghie si pentru noi, cei impovarati de multe si grele pacate, cerand vreme de pocainta, ca sa trecem nevatamati de diavolii cei infricosatori, care cauta sa ia sufletul nostru si astfel izbavindu-ne de chinurile cele vesnice sa ne facem mostenitori ai imparatiei Ceresti, impreuna cu toti sfintii, care din veac au bineplacut Domnului, Caruia I se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

 
SFÂNTUL SERGHIE DE RADONEJ

ARATĂ NEDREPTATEA SINODULUI UNIONIST DE LA FERARA-FLORENŢA ŞI A CELOR ASEMENEA



Despre viata cuviosului parintele nostru Serghie si despre multe minuni ale lui, se afla tiparita carte in imparateasca cetate, Moscova, in care intre alte minuni ale sfantului se afla si aceasta: “Dupa sinodul cel din Florenta, unde multime de dreptcredinciosi, arhierei si preoti care n-au vrut sa se uneasca cu ratacirea lati-neasca, s-au fost pierdut cu felurite chinuri de catre latini. Un Presbiter din partile Rusiei celei mari, care mersese la soborul acela, cu Isidor mitropolitul Kievului, cel ce a cazut mai pe urma din dreapta credinta si era numele Presbiterului Simeon – a rabdat multe necazuri si munci in temnita si in obezi, pentru buna credinta, de la mitropolitul Isidor lepadatul. Apoi, scapand din lanturi, s-a sfatuit cu Toma solul Tferschei si au fugit din cetatea latineasca in tara lor. Fiind in mahnire mare si in nepricepere pe cale pentru nelesnicioasa trecere si culcandu-se putin sa se odihneasca, a adormit si a vazut un staret cinstit stand langa el, apucandu-l de mana dreapta si zicandu-i: “Oare te-ai binecuvantat de Marcu Eugenicul episcopul Efesului cel ce a urmat pasilor apostolesti?” Iar el a raspuns: “Am vazut Doamne pe minunatul si tarele barbat acela si m-am bine-cuvantat de dansul”. Apoi staretul a zis: “Binecuvantat este de Dumnezeu omul acela, ca din desertul sobor latinesc nimenea nu l-a invins pe el, nici cu averile, nici cu imbunarile, nici cu ingrozirile chinurilor. Deci, tu invatatura si descoperirea aceea ce ai auzit-o de la fericitul Marcu s-o propovaduiesti oriunde vei merge, la toti dreptii cei ce tin asezamintele sfintilor apostoli si poruncile sfintilor parinti de la cele sapte sinoade, si cel ce are intelegere adevarata, sa nu se amageasca. Iar pentru lungimea si greutatea drumului sa nu va intristati, caci eu sunt nedepartat de voi si va voi trece fara de grija. Acestea si mai multe daca i-a zis cinstitul acela staret, l-a intrebat Presbiterul: “Doamne, spune-mi cine esti tu, ca mi se pare ca esti trimis de Dumnezeu sa ne scoti pe noi deznadajduitii din pamantul acesta strain?” Raspuns-a cel ce se aratase: “Eu sunt Serghie, pe care oarecand m-ai chemat, rugandu-te in rugaciunea ta, si te-ai fagaduit sa vii in manastirea mea. Dupa vedenia aceasta, desteptandu-se preotul, s-a bucurat si a spus impreuna calatorului sau (Toma), cele ce a vazut si a auzit. Si au mers amandoi, veselindu-se in calea lor, si au ajuns degrab prin dumnezeiescul aco-peramant si cu rugaciunile aparatorului sau cuviosului Serghie, sanatosi si fara de bantuiala in partile Rusiei.



Ajutorul si aratarea sfantului povestind, au propovaduit cele auzite de la dansul, descriind pe larg toate cele ce s-au facut la soborul din Florenta.







Aceasta s-a pomenit aici pentru necuviinta vremii de acum, intru care sfanta si dreapta credinta este hulita si prigonita prea mult de latini. Ca sa vada fiii Bisericii Rasaritului ca stilpul lor, cuviosul parintele nostru Serghie, si dupa preaslavirea sa, a aratat ca este nedrept soborul Florentei. Credinta noastra (dupa Apostolul) consta nu in biruitoarele cuvinte ale intelepciunii omenesti si in aratarea Duhului si a puterii, si nu in intelepciunea si maiestria omeneasca, ci in puterea lui Dumnezeu.







(Din “Vieţile sfinţilor pe septembrie”)







Sursa:CrestinOrtodox.ro si Pelerin Ortodox

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu