miercuri, 8 decembrie 2010

Manastirea Varlaam (a tuturor Sfintilor) - Meteora






















Manastirea Varlaam, modesta ca suprafata, dar impozanta, se afla in apropiere de Marea Meteora, pe o solida stanca inalta de 373 de metri. Conform traditiei, ea a fost locuita pentru prima oara de pustnicul Varlaam care a construit aici in jurul anului 1350 o bisericuta cu hramul Sfintilor Trei Ierarhi si cateva chilii.



Situata in campia Thesaliei, in apropiere de Kalambaka, intre muntii Koziakas si Antichassia, Meteora este unul din cele mai cunoscute centre monahale ale Rasaritului crestin. O adevarata padure de piatra ce izbucneste in mijlocul campiei plaseaza ansamblul monastic intr-un peisaj de o maretie tulburatoare. Meteorele reprezinta cel mai important centru monahal ortodox al grecilor, dupa Sfantul Munte Athos.



Exista in aceste locuri peste o mie de stanci foarte abrupte si foarte inalte, formate cu saizeci de milioane de ani in urma in asa numita perioada tertiara care, cu manastirile lor seculare in varf, ilustreaza parca simbolic calea dificila, dar frumoasa pe care trebuie sa o urmeze crestinul catre "Preainaltul Domn al boltilor ceresti".



Traseul de la Kalambaka pana la manastiri este fermecator. In dreapta si stanga apar stanci inalte, salbatice. Dupa un parcurs incantator ajungi la Meteora, unul din cele mai frumoase locuri de pe pamant, iar ca fenomen natural, unicul din lume.



Meteora este in totalitate pamant sfant, loc sfant zidit si pazit de Dumnezeu, pentru ca aici s-a sfintit fiecare stanca, fiecare pestera, fiecare piatra, pentru ca o multime de cuviosi ascetici si martiri s-au rugat si s-au indumnezeit pe stancile si vaile acestui loc.



Pentru marturia ei crestina, istorica, arhitectonica, artistica si geografica, Meteora este recunoscuta si ocrotita de UNESCO si de alte organizatii internationale. Prin Legea nr. 2531/11.10.1995 si Hotararea Sfantului Sinod al Bisericii Greciei, teritoriul Sfintei Meteora a fost proclamat, din octombrie 1995, "loc sfant, imuabil si inviolabil", ceea ce-i asigura protectia si-i garanteaza autenticitatea.


Dintre manastirile existente atunci, unele sunt astazi in stare de ruina: Sfantul Duh, Sfantul Dimitrie, Sfantul Nicolae Padova, Sfantul Antonie, Sfanta Manastire Pantocrator, Ipsilotera, Sfantul Gheorghe Mandilas, Intampinarea Domnului, Manastirea Maicii Domnului, Schitul Doumbiani, Manastirea Sfantul Grigorie, Manastirea Sfantul Ioan Botezatorul, Manastirea Sfantul Modest, Manastirea Caligrafilor (aflata pe cea mai inalta stanca).



Altele se conserva bine si fiinteaza si in prezent constituind o puternica atractie atat pentru pelerini cat si pentru turistii din intreaga lume. Manastirile vietuite de la Meteora sunt urmatoarele: Manastirea Marea Meteora (Schimbarea la Fata), Manastirea Varlaam (1350), Manastirea Sfanta Treime (1458-1476), Manastirea Sfantul Stefan (1350), Manastirea de la Rusanu (1380) si Manastirea Sfantul Nicolae Anapafsa (1527).
(scurt istoric)
Manastirea Varlaam este construita pe o inalta stanca a padurii de piatra de la Meteora si are inaltimea de 373 de metri. Primul colonizator al stancii a fost Calugarul Varlaam care, in jurul anului 1350, a construit cateva chilii si o biserica in numele Sfintilor Trei Ierarhi.



Mai tarziu au urcat pe stanca fratii Nectarie si Teofanie care, la anul 1518, au construit deasupra ruinelor fostelor cladiri Biserica Sfintilor Trei Ierarhi, la inceput, si mai tarziu Biserica Tuturor Sfintilor si a lui Ioan Prodromul (Deschizatorul de Drumuri). Cei doi frati proveneau din familia de boieri a Apsarazilor de la Ioannina dupa cum certifica inscrisurile care se salveaza pana astazi.
Primul ascet a urcat pe stanca cu schele succesive sprijinite pe grinzi infipte in gaurile dintre stanci. Exemplul sau l-au urmat si altii avand ca rezultat construirea manastirilor de la Meteora. Mai tarziu au inlocuit schelele cu scari mari din sfoara ce produceau ameteala celor ce urcau.


Cei care nu indrazneau sa urce pe scarile de sfoara erau trasi sus cu plase. Urcarea dura o jumatate de ora de emotii si teama. Transpiratii reci treceau pe fiecare catarator atunci cand plasa desprinzandu-se de sol se rotea circular in gol pe cand sfoara pe scripete scartia amenintandu-l din moment in moment sa-l trimita in abis.



La anul 1923 s-au cioplit in aceeasi stanca 195 de trepte care conduc lejer si cu siguranta pe fiecare vizitator pana in varf. Plasa se foloseste si astazi inca pentru transportul alimentelor si altor lucruri necesare pentru intretinerea manastirii.
Manastirea Varlaam de la Meteora - biserica centrala :
Constructie impunatoare a Manastirii Varlaam este naosul central, numit: " Katholikon". Este larg si inchinat Tuturor Sfintilor. Din punct de vedere arhitectural este in forma de cruce cu turla complexa, cu patru coloane, la fel adica, ca naosurile centrale ale manastirilor de la Sfantul Munte.



Biserica cu hramul Tuturor Sfintilor a fost inaltata in douazeci de zile cu materiale de constructie ridicate pe stanca meteorica intr-o perioada de 22 de ani. Din punct de vedere arhitectural biserica se aseamana cu manastirile de pe Muntele Athos.



Biserica se compune din pronaos, naos si altar. Naosul dupa cum se mentioneaza in ctitorie a fost construit in douazeci de zile in timp ce materialele necesare au fost adunate pe stinca intr-o perioada de 22 de ani.


Mai mult, se spune ca insusi ctitorul Teofanie, bolnav pe patul de suferinta timp de 10 luni, cum a fost instiintat ca s-au incheiat lucrarile, s-a ridicat ajutat de un toiag si dupa ce a intrat si a vazut biserica terminata a ridicat mainile si a slavit pe Dumnezeu, multumind in acelasi timp Tuturor Sfintilor.


Apoi, dupa cum spune ctitoria, a binecuvantat pe fratii calugari, pe pietrari, pe constructori, pe mesteri si tamplari dupa care s-a intors fericit in chilia lui unde a si murit. Inscriptia respectiva despre construirea naosului central se afla in partea de sud a bisericii si spune:

"S-a ridicat din temelii Sfanta si preacinstita Biserica a respectatei Manastiri a Tuturor Sfintilor de catre preacuviosii calugari si frati Kyros si Nectarios anul 1548 si a fost renovat la 1780".

Iconostasul naosului central este sculptat in lemn cu imagini din lumea vegetala si animala. Tronul despotic si egumenie, pupitrele, decorate cu mozaicuri diferite din marmura si fildes dau o stralucire deosebita bisericii.



Faptul ca biserica este constructia fratilor Nectarie si Teofanie se poate citi pe doua inscriptii aflate pe altar. Prima aflata in partea externa a altarului si a doua la fereastra cavitatii lui.
Pronaosul este larg si in afara de picturile murale deosebite cuprinde si mormintele ctitorilor Nectarie si Teofanie.



Initial mormantul fusese cioplit de catre insusi ctitorii in bisericuta Sfintilor Trei Ierarhi si mai tarziu a fost mutat in naosul central. Inscriptie explicativa aflata in partea de nord este a coloanei pronaosului unde este infatisata Nascatoarea de Dumnezeu, spune:



"A fost pictat acest pronaos al Bisericii Tuturor Sfintilor cu participarea si cheltuielile preaiubitorului de Dumnezeu episcopul de Vella, kyr Antonios Apsaras din Ioannina in anul 1566 de la Hristos si a fost renovata in 1780 si 1782 intreaga pictura a altarului naosului central si pronaosului cu participarea si cheltuiala episcopului de Stagon Parthenios pentru pomenirea si salvarea sufletului acestuia".


Al doilea inscris in partea de nord a pronaosului da mai multe informatii in legatura cu pictarea bisericii realizata de preotul Gheorghios si de fratele acestuia Francos, la anul 1566.



Manastirea Varlaam de la Meteora - frescele :



Incarcat cu picturi murale, naosul central cuprinde compozitii din ciclul istoric, dogmatic si liturgic al bisericii noastre. Frescele se caracteririzeaza prin virtuozitatea si plasticitatea lor. Ornamentarea bogata cu picturi a bisericii propriu-zise arata realism si influenta modelelelor italienesti.


Cu contraste bruste intre lumina si intumeric pictorul de sfinti al naosului central al Manastirii Varlaam prezinta cu lux de amanunte toate fazele unui eveniment, lucru care dovedeste imprumutarea de elemente de la modelele din vest, mai ales pentru intregirea compozitiilor sale cu multe personaje.



In prezentarea izolata a sfintilor a urmat traditia ortodoxa, arta occidentala neavand sa prezinte astfel de modele. Astazi este acceptat de catre cercetatori ca pictura bisericii propriu-zise, a naosului central al Manastirii Varlaam a fost facuta de marele pictor Franco Catelano care la 1560 a lucrat la Manastirea Marea Lavra, la Sfantul Munte.



Este vorba de unul dintre cei mai importanti pictori de sfinti din secolul al XVI-lea care desi a incercat in lucrarea sa sa prezinte prototipie, nu-i lipsesc influentele din opera lui Teofanie care a pictat icoanele Bisericii Sfantului Nicolae Anapafsas cu cativa ani mai inainte.



Frescele pronaosului conform inscriptiilor existente si dupa cum se constata si din alte comparatii si marturii sunt opera preotului Gheorghios Dikotaris tarcovnic la Teba si lui Francos Dikotaris.


In afara de naosul principal, la Manastirea Varlaam extista si Bisericuta Sfintilor Trei Ierarhi.

 Este vorba de un iconostas sculptat in lemn cu picturi murale deosebite. Renovarea bisericutei dupa cum este scris pe o tigla incastrata acolo s-a facut in anul 1627. Pe peretele de nord exista urmatoarea inscriptie:

"Prezentul pareclis al celor Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigore Teologul si Ioan Gura de Aur a fost ridicat din temele si pictat de catre cuviosh calugari si frati ai sfintei si respectatei Manastiri a Tuturor Sfintilor sub staretia calugarilor kyr Kyril si Sergiu si a fratilor acestora in anul 1627 si a fost ilustrata de mana lui Ioan Martolos preotul impreuna cu copiii acestuia la 1627, indictio x, din tara Stagonului.”


Din celelalte cladiri ce pot fi vizitate este vechea Trapeza, Spitalul, Azilul de Batrani si Bisericuta Sfintilor fara de Arginti. Vechea Trapeza a fost transformata in loc de pastrare a obiectelor de cult. Intre nestematele care exista acolo este si un cod scris de mana cu minunate miniaturi, epitafuri, odajdii de arhierei, cruci sculptate in lemn, icoane portabile, obiecte de cult si multe altele. Subliniem in mod special evanghelia scrisa de mana a imparatului Bizantului Constantin Porfirogenetul unde exista si semnatura acestuia.




sursa: crestinortodox.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu